21 év huzavona után, ma indul az új metróvonal.
Budapest végre nem, építkezési csatatér. Indul a 4-es metró, és ez most először, nem csak hitegetés.
Bár ilyen kálvária után, már nem csodálkoznánk azon sem, ha
ma nem indulna útjára, a hányattatott sorsú, hírhedten soha el nem készülő legenda.
1992. december 20.-a, történelmi dátum a fővárosi közösségi közlekedésben. Ekkor írták ki ugyanis, ez első pályázatot a budapesti 4-es metro megépítésére.
Azóta 7770 nap telt el. Bizony, ilyen régen kezdődött, a ma induló metróvonal
kálváriája.
Megdöbbentő, de több mint 21 évnek kellett eltelni, hogy ma végre útjára
indulhasson a 4-es metró, képen zölddel jelölt szakasz.
Te tömeg közlekedsz?
A közösségi közlekedés használatának környezetvédelmi fontosságára, egy
tudatos ember figyelmét valószínűleg nem kell felhívnom.
Azonban tudom, hagy
vannak még rengetegen, akik hallani sem akarnak tömegközlekedésről, és sokan
közülük, nem a lehetőség hiánya csupán kényelmi szempontból, vagy megszokásból
utasítják el a lehetőséget. Az ő figyelmüket szeretném most felhív!
Egy
21 évig épülő, valószínűleg impozáns és lenyűgöző építmény még nekik is okot
adhat a közösségi közlekedés használatára.
Ha másért nem is, de akár autóval,
akár biciklivel, de még ha gyalogosan is közlekedtél a fővárosban, a te dolgod
is biztosan megnehezítette, a hatalmas csatatér, a metró építése kapcsán Budapesten mindenütt.
Ennek emlékére, ezt búcsúztatva, vagy akárcsak kíváncsiságból,
merészkedj le a metróba, és használd ma kivételesen a közösségi közlekedést. Mivel minden
új, az építményektől kezdve, a szerelvényekig, így a legfinnyásabb embernek sem
lehet egyenlőre kifogás, sőt ha eddig ez tartott vissza, most járhatnál
legalább egy héten egyszer tömegközlekedéssel, az újdonság örömére. Mire le amortizálódik
talán már meg is szereted, hisz metróval juthatsz el a leggyorsabban bárhova a fővárosban.
Persze van még több ok autó helyett a hétvégén tömeg közlekedni.
Először is, ingyen van. Bizony a hétvégén bárki díjmentesen veheti igénybe az
új metróvonalat, ami a metrózás élményén felül sokkal többet is nyújt.
Minden egyes állomás nagyságrendekkel különböző, így
érdekesebb utazásban lehet részünk, mint az eddigi vonalakon. Nem tagadom, ha
én lejutok, biztos vagyok benne, hogy minden állomáson kiszállok nézelődni. Egyenlőre
személyes tapasztalat híján, a látványtervekből ítélve megemlítem a figyelemre
méltóbb megállókat, ahol valószínű érdemes lesz kiszállnotok egy-egy pár perces
nézelődésre, míg megérkezik a következő szerelvény.
Személyes kedvenc egyenlőre nálam a Szent Gellért tér, mert olyan vidám hangulatot áraszt.
Miután a saját szememmel is láttam az állomást, azt javasolnám, inkább fent nézelődjetek. Aki veszi a fáradtságot és felmegy, látni fog egy gyönyörű szökőkutat, ami passzol a Gellért fürdő hangulatához, sőt még a padok is hullámokat imitálnak a felszínen, hogy passzoljanak a vizes hangulathoz. A kilátás sem utolsó erről a pontról, ellátunk egészen az egyébként végre szintén megnyitott Bálnáig. Érdemes ide is ellátogatni, mert ez nem egy szokványos bevásárló központ, inkább egy kultúrális központ látszik benne kialakulni.
Miután a saját szememmel is láttam az állomást, azt javasolnám, inkább fent nézelődjetek. Aki veszi a fáradtságot és felmegy, látni fog egy gyönyörű szökőkutat, ami passzol a Gellért fürdő hangulatához, sőt még a padok is hullámokat imitálnak a felszínen, hogy passzoljanak a vizes hangulathoz. A kilátás sem utolsó erről a pontról, ellátunk egészen az egyébként végre szintén megnyitott Bálnáig. Érdemes ide is ellátogatni, mert ez nem egy szokványos bevásárló központ, inkább egy kultúrális központ látszik benne kialakulni.
A Bikás park is érdekes lehet, hiszen a hatalmas üvegkupola miatt, természetes fény áramlik a metróba, ez az állomás jó alternatíva lehet azoknak, akik attól félnek bezártság érzetük lenne a metróba.
Impozáns látvány tárulhat elénk, ha a Fővám tér mozgólépcsőjén
megyünk le a metróba. Úgy tudom ez egy meglehetősen hosszú mozgólépcső lett.
A látogatás után, itt szintén azt tudom mondani izgalmasabb fent a látvány, annál is inkább, mert innen átsétálhatunk a Bálnába, akit érdekel egy kialakulóban lévő kulturális központ hangulata, vagy annak tetejéről a csodás kilátás, az ne hagyja ki.
Igazán modern és letisztult látványt nyújt a Rákóczi téri megálló is.
Élőben inkább túl egyszerűnek hat ez a megálló, de ha itt is körülnéztek a felszínen, azon kívül, hogy szerintem, a vásárcsarnok épületének kiemelése szerencsésebb dolog lett volna, mint annak kitakarása, azért itt is létrehoztak egy élhető teret, padokkal és szökőkúttal.
Mikor sétáltál utoljára csak úgy?
Ha még mindig nem győztelek meg, hogy a hétvégére, a csodás
tavaszinak ígérkező időbe kipattanj az autódból, akkor gondolj csak bele mikor
sétáltál utoljára Európa egyik legszebb fővárosának terein.
Ha autóval jársz, valószínűleg kevés rá az esély, hogy
megcsodáld, az egyébként most felújított tereket. Bizony a metró állomások
kiépítésével nem csak egy lejárót kaptunk, természetesen a felszíni munkálatok
kapcsán a környező teret is rendbe hozták.
Érdemes lehet elmenni a 4-es metróval egészen a Bikás
parkig és körülnézni egy kicsit a felszínen, nem csak az üvegkupolán át, eddig valószínűleg úgysem jártál erre sűrűn.
Hasonlóképp érdemes lehet szétnézni a végre nem romokban álló
Móricz Zsigmond körtéren. Gondolom az ott lakók mindennapjai is vidámabban telnek a látványtól.
De amit én személyesen a legjobban várok, az a Keleti
Pályaudvar megcsodálása. Valószínűleg, mindenki, aki hozzám hasonlóan, a Keleti
pályaudvart látja meg elsőnek mikor megérkezik a fővárosba fellélegzik most
velem együtt. Igen, végre nem egy rom köszönt majd érkezésemkor, ennek örülök
talán a legjobban.
A Keleti élőben egyébként kissé sivár lett, de valóban jobb érzés, hogy nem kell megkerülni az egész teret, hogy eljuthass, végre egy buszig, vagy metrólejáróig.
Ami azonban élőben a legmeglepőbb látványt nyújtotta, az mindenképp a II. János Pál pápa tér. Ez a régi Köztársaság tér egyébként, aki még így sem tudja miről beszélek, annak csak annyit mondok, hogy a híres Népszínház utca a Blahánál. Hát itt csodás dolgok történtek, legalábbis a kontraszt hatalmas, annak aki látta a teret felújítás előtt. Ez lett a legszebb, kérdés, hogy meddig marad ez így, remélem vigyáznak majd rá, mert a Keleti és a Blaha közt elég központi helyen fekszek és érdemes lenne jobban megbecsülni.
Ami azonban élőben a legmeglepőbb látványt nyújtotta, az mindenképp a II. János Pál pápa tér. Ez a régi Köztársaság tér egyébként, aki még így sem tudja miről beszélek, annak csak annyit mondok, hogy a híres Népszínház utca a Blahánál. Hát itt csodás dolgok történtek, legalábbis a kontraszt hatalmas, annak aki látta a teret felújítás előtt. Ez lett a legszebb, kérdés, hogy meddig marad ez így, remélem vigyáznak majd rá, mert a Keleti és a Blaha közt elég központi helyen fekszek és érdemes lenne jobban megbecsülni.
Ha már a tereken sétálsz, utolsónak Kálvinon menj fel a metróból. És ha van kedved, sétálj végig a Váci utcán. Látványnak sem utolsó, de ott találod a
végén a felújított Erzsébet teret, melynek ünnepélyes megnyitója is a hétvégén, március 30-án (vasárnap) lesz, koncertek és
egyéb programok kíséretében. Többek között Ghymes, Kolompos, Magashegyi
Underground Szimfonik, Balkán Fanatic, Rúzsa Magdi is fellép.
De már a megnyitó
előtt is érdemes ellátogatnod, maga a téren álló Lepkeház sem utolsó látvány. Ha ez nem lenne elég, Németh Edinának köszönhetően, nem csak a tér, de környéke is lepkeárban úszik.
Ha még ezek után nem fáradtál el,
érdemes újra igénybe venni a közösségi közlekedést, csak most egy kicsit
másképp, mintegy nosztalgiázva lezárva a napot a legrégebbi metró vonalon.
Pár
lépés és a Deákon felszállhatsz a Kisföldalattira. Az 1-es metro valóban a
retró élményét nyújtja, és mire kicsit elgondolkodsz a letűnt időkön, már
szállhatsz is le a Hősök terén, ha még nem láttad, ne persze nem magát a teret,
sokkal inkább a rajta lévő vadi új installációt. A szivárvány színekben
világító, hatalmas, fa betűkből kirakott Budapest feliratot. Kattints mellette
pár képet, a gyönyörű fővárosunkban eltöltött nap emlékére, és oszd meg velünk akár itt
a blogon.
Ugye nem is olyan rossz dolog ez a
közösségi közlekedés?! ;)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése