Hagyományos Vegán Karácsonyi Receptek

Összegyűjtöttem nektek a vegán karácsonyaim kedvenc receptjeit egy csokorba, hogy mire főzésre kerül a sor senki ne hozhassa kifogásként, hogy nem lehet hagyományos, ünnepi menüt összedobni állati eredetű összetevők nélkül. Én kizárólag a kegyetlenségnek mondtam búcsút, mikor 5 évvel ezelőtt vegán lettem, az ízeknek semmiképp és azóta is szeretek a gyerekkorom ételeivel kísérletezni a konyhában, csak most már hús, tej és tojás nélkül készülnek a csodák. A vegán karácsony egyébként nálunk sokkal olcsóbb is és mivel számomra az ajándék az édesanyámmal 2 napik tartó közös főzőcskézés a család részére, így sokkal stresszmenetesebb is a dolog, mivel más ajándék után nem kell rohangálnom. 



Rántott szójaszelet aszalgyümikkel töltve/ sütőtökös burgonyapürével🎄

Ő a karácsonyi menü igazán múltidéző része nálunk, mert régebben, mindig aszaltgyümikkel töltött rántott szeletet készítettünk. 

Töltelék:
- aszalt áfonya (előre beáztatva)
- gesztenye apróra darabolva 🌰
- körte apróra kockázva 🍐
Ezeket kevés olajon átfuttatom és fűszerezni is lehet, ha szeretnétek.

A szeletelt szóját beáztatom sós vízbe, ha megpuhult kinyomkodom és hosszában bevágom. Megtöltöm és fogpiszkálóval megtűzöm (ne aggódjatok, hogy esetleg kipotyog a töltelék, a nagy része benne marad). 

Bunda:
- liszt
- pirospaprika, só
- víz/ sör vagy növényi tej (ki mit szeretne) annyi kell, hogy sűrűbb masszát kapjunk a palacsintatésztánál


Mártsátok a bundába a töltött szójaszeleteket, majd szórjátok meg a tetejét szeletelt mandulával és süssétek ki forró olajban.  Ez frissen a legfinomabb, így míg a fasírtból érdemes másnapra is hagyni, ezt inkább mindig frissen rántsátok ki. Sütőtökös krumplipürével tálaltuk, aminek a tetejét hagymás, pirított gombával szórtuk meg. 😋

Stefánia vagdalt/ egyben sült fasírt tofutojással és mogyorós rizzsel

Egyben sült fasírt nálunk mindig került eddig a vegán karácsonyi asztalra.🎄 Idén anyukám ragaszkodott a hagyományos ízekhez, így került tojás a szójafasírt közepére. Ami persze csak pici pogácsaszaggatóval kiszúrt tofu,de ne aggódjatok a leeső részeket a fasírtba morzsoljuk. 

Fasírt:
- 1 blokk natúr Toffini tofuból 4 "tojást" szúrtam ki (persze jó az kockában kivágva is, de éljen a karácsony  )
- szójagranulátum (beáztattam, mikor megpuhult egy szűrőben folyó víz alatt jól átmostam és szárazra kinyomkodtam)
- majd szójaszósszal átforgattam
- fél konzerv csicseriborsó (villával áttörve)
- 1 szikkadt zsemle beáztatva és kinyomkodva
- a tofu leeső részei morzsolva
- só, bors, pirospaprika
- 2-3 gerezd zúzott fokhagyma
- 2-3 ek ropogós pirított hagymát is szórtam bele (amit készen lehet kapni, de elhagyható)


Gyúrjátok jól össze, szépen összetapad. Egy kis zsemlemorzsát szórjatok bele, hogy jó állaga legyen, majd formázzátok úgy, hogy a "tofutojások" a közepére kerüljenek.  Kis olajjal meglocsolom, prézlivel megszórom és mehet a sütőbe. 😋

Mazsolás, pirított mogyorós rizs készült mellé. 💚 A már főtt rizshez adtuk a mazsit, mogyit és a petrezselymet, hogy megmaradjanak a különböző állagok. 

Töltött káposzta 

 Nem csak a karácsony, hanem a két ünnep közötti időszak szerves része is nálunk (sokáig eláll, mert nem teszek bele gombát).🎄💝

Töltelék:
- főtt rizs
- szójagranulátum (beáztattam sós vízbe, mikor megpuhult egy szűrőben folyó víz alatt kimostam és kinyomkodtam szárazra, végül kevés szójaszósszal átkevertem)
- pár kanál olaj (elhagyható, de a hús ennél sokkal zsírosabb lenne)
- 1 gabonakolbász morzsolva (elhagyható, de ezzel is gazdagabb az íze)
- 2 ek lenmag (arany színűt használtam, hogy ne színezze el)
- 1-2 ek sikérpor vagy liszt (ne túl sokat, mert különben kemény lesz a töltelék, de ettől jól tapad)
- só, bors, pirospaprika

Ezt káposztalevelekbe töltöttük, majd egy kerámia tálba rétegeztük. Alulra apró káposztát tettem, rá pirospaprikát szórtam és egy kevés lisztet, erre a töltött káposzták, amíg el nem fogytak. Végül a tetejére apró káposzta és felöntöttük vízzel, majd lefedve betoltuk a sütőbe 1 órára.  Szójatejföllel tálaltam.
Fazékban is elkészíthetitek, de jellemző, hogy minden gázláng foglalt ilyenkor, ezért szoktam a sütőbe tenni.

Diósült

Nálunk volt csilis-szezámos, vegán bundában rántott karfiol is, de egy sült akkor is dukál az ünnepi asztalra. Lehet gesztenyéből, dióból, hüvelyesből, rengeteg változat van, én most egy diósat csináltam. Melegen, de másnap hidegen is fantasztikus.

- száraz serpenyőben megpirítok 1 csésze diót és 2 kanál szezámmagot (kiöntöm tányérra)
- 1 szál hagymát megpirítok, 2 zúzott fokhagymát adok hozzá
- rámorzsolok 1 csomag tofut
- 1 konzerv, áttört csicseriborsót (előtte lemosom és kézzel töröm át)
- sózom, borsozom és átpirítom, majd visszaöntöm a pirított diót és szezámmagot
- beleöntök 1 konzerv hámozott paradicsomot (levét nem)
- 1 csokor aprított petrezselyem
- 3-4 kanál lenmag (ha biztosra akarunk menni, hogy nem esik szét a fasírt, akkor a lenmagot előzőleg, negyed órára áztassuk fél dl meleg vízbe, hogy bekocsonyásodjon, mint a tojás)

Kiolajozom a sütőtálat, jól belenyomkodom a masszát és fél órára a sütőbe tolom közepes lángra, ha már majdnem kész olvaszthattok vegán sajtot a tetejére. Én veganézes burgonyasalátával és párolt lilakáposztával tálaltam. Ezt szoktam vinni rokonlátogatásokra is, hisz nem mindenhol van vegán étel, köret viszont biztosan, ez a fasírt meg hidegen is tökéletes.


Levesek

Tárkonyos raguleves

-sárgarépa, fehérrépa, zeller, karalábé kis kockákra vágva, kis fej karfiol rózsáira bontva (ezeket megpirítva kevés olajon)
- mehet bele fél zacskó fagyasztott borsó és brokkoli is ha szeretitek
- gomba szeletek (lehet többféle csiperke és laska is)
- sózzuk, borsozzuk (egész bors is mehet) és felöntjük annyi vízzel, hogy ellepje

Levesbetétnek:
- apró szemű zabpehely vagy sima búzaliszt
- só, kevés kurkuma
- vízzel kikeverjük szaggatható állagúra

Ha megfőtt, levesszük a tűzről és kevés rizs- vagy szójatejjel felöntjük (kb 1 dl), de mi most mandulatejszínnel készítettük. 😋Végül tárkonnyal megszórjuk a tetejét, vagy petrezselyemmel, ha inkább azt szeretitek és citromlével állíthattok az ízén. 💝


Tökhúslese... igazi lélekmelengető, a régi húsleves alternatívájaként 


Bizony a húsleves is nagyon egyszerűen és olcsón készíthető kegyetlenség-mentesen és mivel az ízét egyébként is a belerakott zöldségek és fűszerek adják, így nincs más dolgotok, mint pontosan ugyan azokat a lábos aljára pakolni, amit azelőtt is szoktatok. ;) Hús helyett pedig egyszerűen kaparjátok bele egy sütőtök belsejét magostól.

Hozzávalók:
- répa
- fehérrépa
- kis darab zeller levéllel
- fél karalábé
- szelet kelkáposzta
- 1 vöröshagyma egészben
- gerezd fokhagyma
- só, egész bors
- paradicsom egészben
- paprika egészben (ha szereted a csípőset egy erős paprika is mehet)
- 1 tök kikapart belseje (nem kötelező, ettől "tartalmasabb", de végül le kell szűrni)

Takarék lángon 1-2 órát gyöngyöztessétek, szedjétek ki a zöldségeket, szűrjétek le a levét és készen is van. A végén egy negyed kávéskanál kókuszzsírt tegyetek bele, hadd gyöngyözzön a tetején. Tojásmentes durum tésztával tálaltam. 

Karácsonyi aprósütemények

Diócska

Ez egy hagyományos linzertésztás karácsonyi finomság,egyszerű és szinte semmi nem kell hozzá, hisz liszt, margarin és porcukor összegyúrásával készül. Csak türelmes karácsonyozóknak ajánlom, mert pepecselős munka.🎄A tésztába került még darált diói is, ha már diócska és az egyik felébe kakaópor is. 
Tészta:
40 dkg liszt
15 dkg darált dió
15 dkg porcukor
25 dkg margarin
Ezt én kettévettem és a felébe tettem 1-2 ek kakaóport, hogy csokis diócskák is legyenek 

Töltelékhez:
3 dl növényi tej (nálam szója)
1 tasak vaníliás pudingpor
ezt megfőzni és kihűteni
15 dkg margarin
10 dkg porcukor
habosra verni
5 dkg darált dió vagy kókuszreszelék

A töltelék 
tehát hagyományos főzött krém növényi tejjel készítve. Készült vaníliás-diós és csokis kókuszos változat is, hogy változatosabb legyen és mindenféle formába sütöttem, nem csak a dió alakúakba, hogy szaporábban készüljön. 


Mézmentes Mézeskalács

Tészta:
 - fél kg liszt 
- fél kocka olvasztott margarin (tejszármazékmentes) 
- 130g porcukor+ nyomhattok bele még agave szirupot 
- 1 kk szódabikarbóna
- mézeskalácsfűszer 
- kb 1 dl vízzel gyúrjátok össze

Íróka:
Felvertem 2 evőkanál aqufabát (ez csicseriborsókonzerv leve, de fehérbabkonzervé is jó). Habos lesz, mint a tojás, ebbe tettem porcukrot, amíg fényes- habos nem lett és egy kiskanál keményítőt, meg pár csepp citromlevet. 



Nem folyik el, stabil, szép fehér, de kicsit nehezen szárad a máz és addig tapad, úgyhogy ne dobáljátok egyből egymásra. 


Raffaello (vegán kókuszgolyó télen hólabdaként díszítheti az ünnepi asztalt):

- 60 ml vizet melegítek
- 80 g porcukrot adok hozzá, hogy szirup legyen

- 80 g kókuszreszeléket szórok bele miután levettem a tűzről
- 10 dkg margarin vagy kókuszzsír
- 160 g kókusztejpor (ezzel állítotok az állagán, egy sűrű de ne kemény massza legyen)

Ahogy hűl szilárdulni fog, ekkor golyózzátok. 
- mandula a közepébe (20-25 szemet pirítsatok)
- 50 g kókuszreszelék a beforgatáshoz

Vegán Tiramisu

Nálunk nincs karácsony tiramisu nélkül. A kétszersült tökéletes választás babapiskóta helyett. Ugyan úgy megpuhul, mint a piskóta, csak sokkal szebben szeletelhető a végeredmény.


Krémhez:
-1 doboz selyem tofu (Rákóczi téri piac Ázsia boltjában veszem 500Ft/340g)
- 10 dkg porcukor
- fél citrom levével összeturmixolom

- 2 dl Meggle Decor vegán cukrászhabot felverek (nem kell kő keményre, egy lágy hab is elég) /ez csak Metro és Auchan áruházakban kapható 1 l-es kiszerelésben, keressétek a DECOR feliratot, de ha nem tudjátok beszerezni Cocomass kókuszkrém is megteszi, mert ha jól lehűtitek felverhető 

Keverjétek a lágy habot a tofus krémhez és már csak a rétegezés van hátra.


- 1 bögre kávé (ízlés szerint cukrozva)
- rum, rumaroma vagy nálam most épp kókuszos rum (Malibu)

A rumos kávéba forgassátok meg a 

- kétszersült kenyérkéket (szinte minden boltban kapni ilyet)

A rétegek közt ne felejtsétek el megszórni

- holland kakaóporral 

Nagyon szeretjük mert egyszerű, mégis különleges és mutatós desszert.

1 nap múlva szépen szeletelhető, de a tetejét csak tálalás előtt szórjátok majd le holland kakaóval,  úgy lesz szép. 20x20 cm-es üvegtálba készült.


Fatörzs rolád

Csokis főzött krémmel, vagy olvasztott csokikrémmel töltsétek meg a csokis piskótát. Díszíthetitek csak a krémbe hullámokat karcolva én most csokilapokkal borítottam.

Csokikrém:
- 3dl Meggle Decort felvervek( csak a decor feliratú Meggle vegán, a többi tejfehérjés!!!)
- 1 tábla olvasztott étcsokit belekeverek

Ezt habverővel összekeveritek és mehet egy kicsit a hűtőbe. Akkor kenjétek meg vele a piskótát, amikor már kihűlt mindkettő. 

Vegán csokis piskóta:
-20 dkg liszt
-10 dkg cukor
-1 cs sütőpor
-1 kk szódabikarbóna
-1 ek holland kakaópor
-csipet só
-kanállal keverjétek össze, majd robotgéppel keverjétek hozzá a nedves összetevőket
-1 kis citrom leve
-2,5dl növényi tej (nálam szója)
-6 ek olaj 

Gáztepsibe 180C-on 10-12 percig  süssétek sütőpapírral, még melegen tekerjétek fel egy konyharuha segítségével papírostól és ne izguljatok ha eltörik, a krém a leggázabb esetekben is összetartja.

Fakéreg csokiból:
- 1 tábla csokit olvasszatok fel
- 1 evőkanál olaj

Sütőpapíron vékonyan terítsétek el az olvasztott csokit. Ha már roppanósra keményedett, villával hullámosan karcoljatok bele mintát és éles késsel daraboljátok hosszúkásra. A megkent és bevont piskóta végéből vágjatok le egy kis darabot, ez lesz a fa elágazása, majd borítsátok csokikéreggel és porcukrozzátok, feltéve ha havas fát szeretnétek. 


Mirinda szeletet

Vegán csokis piskóta:

- 30dkg liszt
- 10dkg cukor
- 1 cs sütőpor
- 2 evőkanál holland kakaó
- csipet só

- 2 dl víz
- 1,5 dl növényi tej
- 0,75 dl olaj
30X20 cm-as tepsiben, előmelegített sütőben, közepes lángon 20perc alatt megsül.

Fehér "túró" krém:
- 250g átmosott köles (kicsit kevesebb is lehet, ha nem akartok ennyi tölteléket)
- 5dl rizstej és 2 dl víz keverékében szétfőzve és leturmixolva
- 3 bio citrom leve és héja
- 50g vaníliás cukor
- végül hozzámorzsolok 100g natúr tofut (ettől túrósabb állaga lesz)

Narancsos réteg:
A tetejére, a hagyományos módon készítettem a zselét.
1 csomag vaníliás pudingport megfőztem az előírt mennyiségű folyadékban, ami itt 500ml mirinda volt. Cukor nem kell bele és várni kell míg hűl, különben lefolyik a tetejéről.

Vegán Raffaello Torta (kókuszos-mandulás)

Tej és tojásmentes piskóta:

- 25 dkg liszt
- 10 dkg cukor
- 1 cs. vaníliás cukor
- 1 zacskó sütőpor
- csipet só
- fél citrom leve
- 0,5 dl napraforgóolaj
- 3 dl víz (vagy növényi tej)> de most nagyon levegős piskótát akartam így 1 dl kókusztej volt a folyadék és hozzá habosra felvertem egy kisméretű csicseriborsó konzerv levét (ezt aquafabanak hívják és ha lehűtve sokáig vered, akkor pont olyan lesz, mint a tojásfehérje)
Szárazat kikeverem, hozzáöntöm a nedves összetevőket, 180°C 25perc és már ész is.

A krém:
- 3dl kókusztej
- 1 csomag tejszín ízű pudingpor ( Tescoból volt, de ha ti nem találtok tejszármazék menteset, akkor sima étkezési keményítő vagy vaníliás puding is megteszi, de én fehér krémet szerettem volna)
Ezt teljesen ki kell hűteni. Addig habosra keverjük a krém másik részét.

- fél kocka margarin (tejszármazék mentes, ha ez nálatok semennyire nem opció, akkor talán 125g kókuszkonzerv megdermedt, kemény felső része is megteszi, de nem próbáltam)
- 100g porcukorral kikeverve (ízlés szerint lehet 150g is)

Miután ezt kikevertem kanállal forgattam bele:
- 2 púpozott evőkanál pirított mandulaforgácsot
- 2 összetört tölcsért (fagyizóban vettem, mert a bolti ostyák tojásosak)
- 2 evőkanál kókuszreszeléket (ebből ment később több is, kóstolgassátok)

Az oldalát pirított mandulaforgáccsal, a tetejét pirított kókuszpehellyel díszítettem.

Málnás Csokitorta

Csupacsoki torta egy kis havas málnával megbolondítva a karácsonyi asztalra. 
Vegán piskóta:
20 dkg liszt
8 dkg cukor
1 csomag sütőpor
1 ek holland kakaópor
1 kávéskanál szódabikarbóna
1 citrom leve
1,5 dl napraforgó olaj
2 dl szobahőmérsékletű növényi tej (pl: szójatej)
Kézi robotgép habverőjével 2 perc alatt csomómentesre keverem és mehet is a sütőpapíros formába (én most egy közepes tortakarikában sütöttem). Előmelegített sütőben kb 180°C-on 20-30 percig sütöm. Tűpróbázzátok, mert gáz és villanysütőben is működik. 2 és 3 lapra is vágható ha kihűlt. 

Krém (hagyományos főzött krém):
- 3 dl szójatejbe megfőzök 1 cs csokis pudingport (de pl zabtejjel is ugyan olyan jó lesz)
- ízlés szerint mehet bele még holland kakaópor vagy pár kocka étcsokit is beleolvaszthattok
- 20 dkg szobahőmérsékletű margarint 10 evőkanál porcukorral kikeverek
Ha kihűlt összekeverem a két részt. Ha meleg a puding, akkor ki fog csapódni, erre vigyázzatok!

Utána eldönthetitek milyenre ízesítitek, én most kevés málnát szórtam rétegek közé. 
Én nem ajándékozok, de ha mégis így tennék, akkor olyasmit választanék, amivel nem ártok az állatoknak és a környezetnek sem, plusz jó ügyeket is támogatok vele. Ezek itt pl nem csak azért varázspálcák, mert habossá varázsolják a fürdővizet, hanem mert elvarázsolják a felesleges műanyag palackokat is, hisz csomagolás-mentesen kaphatók. 


A Lushban ezeket pucér termékeknek hívják és úgy kell használni, hogy megkevered vele a vizet, aztán kiteszed száradni a flakonos habfürdőd helyére.  Mókásabb is és még a környezetnek is jobb🌍 főleg, hogy a rajtalévő csillámpor is műanyagmentes. A Lushban nem minden vegán, de ha #neked, vagyis pucér, vegán termékeket kerestek náluk, akkor biztosan találtok valami mókásat minden megajándékozottnak, amit nem biztos, hogy magának megvenne, de mégis rá jellemző, hisz hatalmas a választék.

Ez a vegán habfürdő hóember azért szuper, mert akár az igazi hó, ez is örökre elolvad és nem hagy maga után üres műanyag flakont. 🌍A karácsony a legszemetelősebb ünnepünk.  Nem csak felesleges ajándékok millióit, de felfoghatatlan mennyiségű csomagolást is generálunk ebben az időszakban. 🎁Ha tehetitek adjatok csomagolásmentes ajándékot és ne vásároljatok feleslegesen. Legszuperebb ajándék szerintem ,ha adományoztok a megajándékozott nevében egy szervezetnek, vagy én civil állatmentőknek szoktam, ha valakinek semmiképp nem elfogadható valamiért, hogy ne adjon ajándékot.


Varázslatos és kegyetlenségmentes Karácsonyt kívánok Mindannyiótoknak és remélem, hogy a recepetgyűjteménynek köszönhetően több vegán étel kerül az asztalaitokra és talán kevesebb állat szenved ennek köszönhetően a Szeretet Ünnepén.

Sokan követitek az utcáról mentett cicáim sorsát, Caki azóta már gazdis cica.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban

További bejegyzések