Mit egyek, ha az elhatározás már megvan?

Rég volt már szó tudatos táplálkozásról a blogon, de mindig amikor megkérdezem miről szeretnétek olvasni, akkor szappanos bejegyzést kértek, így kicsit háttérbe szorult az utóbbi időben ez a téma. Végső soron a szappan receptek is mind vegák, de ma végre ehetőt főzünk. Remélem kicsit sikerül megmutatni, hogy a növényi étrend egy nagyon is változatos, színes és izgalmas választás.
Ma nem szappant főzünk>>>

Aki olvasott már itt, az tudja, hogy szívügyem a téma és hosszasan meséltem már róla, miért tesztek jót magatoknak, a földnek, az állatoknak, a környezetnek azzal, ha legalább a húst elhagyjátok az étrendetekből. A legtöbb recept, amit elkészítek mégis inkább vegán, mint vegetáriánus. Tehát semmilyen állati eredetű összetevőt nem tartalmaz (sem tojást, sem tejtermékeket), mert ez a legetikusabb táplálkozási forma, amit csak el tudok képzelni és érdemesnek látok népszerűsíteni. Előrevetítem, hogy nem fogyókúrázom, így kalóriaszámolgatást itt nem fogsz találni. :)

Vegán éttermekből a fővárosban nincs hiány, majd csinálok nekik külön bejegyzést is. Cosmos (Budapest) vegán étteremben készítettem a hambi fotót.
Mostanra elég sok saját ételfotó gyűlt össze, ezért úgy döntöttem, nem egyesével osztok meg pontos recepteket és hosszú leírásokat, inkább csak egy inspirációs gyűjteményt állítok össze Nektek, montázsokkal, amikből kiderül, mit is tartalmaz az étel. Egyébként is csak gyors, olcsó és egyszerű ételeket főzök, így nem igényel nagy főzőtudományt az elkészítésük. Inkább csak egy válasz az állandóan feltett, de hát "akkor mit eszel, ha húst nem?" és a még elképzelhetetlenebb, "mit eszik egy vegán, ha tojást és még tejtermékeket sem"- kérdésekre. Persze kommentben kérdezhettek (bejelentkezni sem kell hozzá), ha valamihez bővebb leírást szeretnétek.

Napfényes étterem, húsmentes tál.
Mivel helyettesítsem a húst?

Gyakori kérdés, ami kissé rossz megközelítése a témának, mert leginkább semmivel, hisz ez az étrend sokkal változatosabb és színesebb annál, mint, hogy a hús pótlására legyen szükség. Most mégis bemutatom nektek a búzahúst (szejtán), mert ez nem csak vegán, de jó választás húsevőknek is, ha "olcsó húsra vágynak", vagy hónapvégi pénz szűkében vannak. Kb 300Ft/kg áron állíthatunk elő ezzel a módszerrel fehérjebombát, ami úgyis minden, még a témában járatlan személy aggodalmának tárgyát képzi. Nem is baj, hogy ezzel indítunk mert így láthatjátok, mennyit lehet spórolni ezzel az egészséges étrenddel. Nekem egyébként egy kicsit már túl hús textúrája van, így elsőre biztosan tetszeni fog. Ahol lehet én már inkább padlizsánt használok helyette az ételbe, annak is elég húsos a textúrája. :)

Gyros szendvics, szójajoghurttal.

Csak egy csomag búzasikér kell hozzá (kb 300Ft)

Gréta tökéletesen bemutatja az elkészítést, én csak annyit változtattam, hogy főzés előtt hidegen szeletelem, így 10 perc alatt megfő. :)

Hamburger, mert azt mindenki szereti

Burger pogácsát készíteni vegánul, pofon egyszerű, olcsó, gyors és egészséges is. Miből készül? Mint a többi vegán étel; zöldségekből, gabonákból, hüvelyesekből, olajos magokból, fűszerekből.


Ez Aldi tojásmentes majonézzel (sajnos már megszűnt) és alul gombakrémmel van tálalva.
Zöldségkrémekből egy halommal mutattam már a Facebookon>>>

3 kategóriára osztanám a burgereket, de ezek kombinálható receptek. Csak gabonából a fasírtporok vannak, lejjebb mutatok belőlük bőven. Itthon, vagy lereszelt zöldségekből (kedvencem a cukkini, de répa, cékla, zeller,padlizsán, stb, vagy kombinációk is megfelelnek), vagy hüvelyesekből; babkonzervből (fehér, vörös, vajbab, stb), lencsekonzervből készítem.

Ehhez teszek 2 kanál zabpelyhet és 2 kanál lenmagot (ezeket én őrölve használom, de egészben is megteszi tapasztónak), sőt jobban mutat, ha egészben is hintesz hozzá belőlük. Ezen kívül már csak a fantáziád szabhat határt. Só, bors, szezámmag, hagyma, petrezselyem nálam gyakran kerül bele, de sok más is. Nem mondom, hogy ezek a legkeményebben egyben maradó fasírtok, de a burgerbe pont az a jó, hogy még meg is nyomom, hogy lágyan szétterüljön és finom szaftos marad. A masszát addig, hagyom állni, míg a többi hozzávalót, zöldséget fel aprítom, de előre is elkészíthetitek.


Mindenféle zöldséget pakolok bele, ez pl lila káposzta.

Cukkini fasírt 

- 1 kisebb cukkini (héjastól reszelve)
- megsózom és kinyomkodom (ezt csak a tökfélékkel kell, a többi nem ilyen leves)
- 2 nagy kanál zabpehely (őrölve) ;cukkini méretétől függ, olyan lágyan, de gombócolható állag legyen
- 2 kanál lenmag (őrölve)
- petrezselyem, fokhagymapor,egész lenmag és szezámmag (vagy bármi, amit szerettek)

Ha sütőben sütitek, tegyetek a masszához egy kis olajat, ha serpenyőben, akkor alá is elég. Mind két esetben lapáttal, óvatosan fordítsátok meg félidőben. Villám gyorsan kész, amint a színéből ítélve már megennétek. :)
A lila hagymát apróra kockázom, megsózom és ecetet öntök rá, így nem lesz olyan nyers.

Babburger

A hüvelyesek még könnyebben tapadnak, hisz tele vannak keményítővel. Leöblítem a konzervből kiöntött babot és botmixerrel pürésítem. Ebbe mehet bármilyen liszt, vagy akár zabpehely, hogy összeálljon. Füstölt paprikával ízesítve nagyon finom, de szezámmaggal is isteni. Hagyma (általában kerülöm, mert sütésnél megkeseredhet és a hamburgerbe úgyis kerül), zöld fűszerek, kakukkfű, bors, vagy amit szeretnétek.
Tortillába/pitába is tehetitek, tálaljátok a világ legjobb sült krumplijával>>>

Kóstolgassátok a masszát ízesítés közben nyugodtan. Formáljatok pogácsát és forgassátok (rozs)liszben, hogy finom ropogós kéreg keletkezzen rajta. Ez is mehet sütő vagy serpenyőbe is. Lilahagyma chutneyval tálalom, a szokásos feltétek mellett.

Egy kis mustáros, kapros szósszal is feldobtam.
Recepteket Pineljétek későbbre>>>

Fasírtpor a változatos villámétel

Ha kimondom ezt a szót, a legtöbb embernek biztosan valami bizarr, agyon tartósított, félkész étel ugrik be, ami ráadásul még drága is, de ez természetesen nem így van. Ez csupán őrölt gabona, fűszerekkel, ami ráadásul tartósítószer és ízfokozó mentes is, a mellett, hogy vegán és nem is drága. Valószínűleg otthon is össze lehetne állítani a gabonakeveréket, de kb 300Ft/csomag egy ilyen, amiből kb fél kg kész fasírtot kapunk. Csak hogy közelebb hozzam az ismeretlent felsorolok pár összetevőt: búzapehely, rozspehely, burgonyapehely, teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt, lenmag, napraforgó, szárított zöldségek, fűszerek.

Csak összekevered vízzel és már sütheted is.

Annyit változtattam, hogy 2 kanál olajat keverek a masszába és sütőben sütöm.
Dobozba magaddal viheted a munkába.
A macerásabb falafel készítés is pillanatok kérdése fasírt porból. Készíts mellé humuszt, amit feldobhatsz egy kis szárított paradicsommal. Receptet Steiner Kristóf oldalán biztosan találtok hozzá, aki mindig fantasztikus recepteket és inspiráló, motiváló bejegyzéseket oszt meg, érdemes követni.

Kolisoknak, főzni nem tudó főiskolásoknak is tökéletes választás.

Persze nem mindenkinek nyeri el a tetszését a fasírtporok ízvilága, de nálunk tökéletesen bevált villámétel. Hagymával és fűszerekkel még ízesítheted. Sült céklával és morzsás parajgolyókkal tálaltam. 

Ha épp nincs kedved zöldségfasírtot csinálni, csak bedobod a pálmazsír mentes krumpli mellé a sütőbe és már kész is.

Ígértem külön fasírtpor tesztet, de őszintén szólva szinte mind ehető kategória volt, talán a burgonyapehely  alapú volt az egyetlen, ami nagyon nem ízlett. Szerintem egy próbát megér. :)

Rántott hal? Nem gond!

Nem szeretek bő olajban sütni és panírozni, így szinte sosem teszem, de ha halott állat- mentes ránotthalra vágysz, arra tökéletes a patiszon (csillagtök). Már- már alakra is megszólalásig hasonlít és fehér húsú, akár a hal. Párolt zöldségekkel tökéletes fogás. 

Azóta már inkább sütőben sütöm ezt is. :)

Vegán panír>>>

Krémlevesek

Hogy is van ez a krémleves tejszín nélkül? Tudom, hogy sokan szeretnek mindenbe tejszínt önteni, de az se nem egészséges, se nem olcsó és természetesen nem vegán. A bőröm egyébként hálás, hogy leálltam a tejtermék fogyasztással, ami nem csoda, hisz tele van hormonokkal, csak jót tehet az elhagyása. Az én kedvenc tippem a tökéletes krémleveshez a krupli. Fele krupli, fele az adott zöldség. Nem mintha nem lenne pl zabtejszín, de a burgonyától krémesebb és sűrűbb a végeredmény, amit imádok. A bolti krémlevesek is mind a burgonyakeményítőtől sűrűsödnek be.

Sütőtök- és zellerkrémleves (a hagymát és fokhagymát ne hagyjátok ki belőlük)
Brokkoli krémleves kesudióval (1 nagy krumplitól lesz tökéletes az állaga) 

Belegondolva nem igazán logikus felnőtt emberként állatok anyatejét fogyasztani, de akkor mégis mivel helyettesítsük? Megint azt mondanám, hogy erre semmi szükség, de bolond lennék kihagyni a milliónyi kínálkozó növényi tej lehetőséget. Jön megint a feltevés, hogy ez bizony drága mulatság, de mi ezen is sokat spórolunk. Szójatejet 400Ft/l körül lehet venni, és a legtöbb kávézóban is kérheted már vele a megszokott italod felár nélkül. Az én kedvencem azonban a kókusztej, ami kb 30Ft/ fél liter árat kóstál és 5 perc időbefektetést igényel. 


Nekem feles a tejes üvegem (valami kész szósz volt benne, csak leáztattam a címkét), és mivel nem tartósítom ennél nagyobb adagot nem is szoktam csinálni. 3-4 napig így is eláll a hűtőben. 2 púpos evőkanál kókuszreszeléket összeturmixolok fél liter felforralt, langyosra hűlt vízzel (kb 5 percig, de kétszer indítom a mixert, nehogy leégjen). Átöntöm egy húsleves szűrőn (már úgysem tudnám mire használni), közvetlenül az üvegbe és kész. A visszamaradt reszelék mehet a reggeli zabpehelybe, müzliszeletbe, zabkekszbe vagy a fagyasztóba egy erre fenntartott zacsiba, és később lisztet lehet vele helyettesíteni süti tésztában. Ha magában fogyasztjátok csipet só mehet bele és édesíthetitek is ( a boltit is édesítik).
Kókusztejes-Borsókrémleves mentával
 Nézzétek meg ezt a fantasztikus hangulatú videót az elkészítésről.

 Kókusztejes forrócsoki/ puding

Ha már úgyis megmaradt egy kis kókusztej, miért ne csinálnék belőle valami finomságot. A pudingporos zacskó hátulján mindössze ennyi szerepel, étkezési keményítő és aroma. Ezt nem nehéz összeállítani és még olcsóbb is ha tartasz otthon egy csomag keményítőt. Én 1 púpos evőkanál keményítőhöz adtam 1 kanál holland kakaót és 2 kanál vaníliás xilitet ( vaníliarúd héját tettem a nyírfacukros üvegbe). Ezt kikeverem egy kis kókusztejjel és mindent úgy csinálok, ahogy, a bolti pudingnál. Forró csokihoz hígabbra, pudinghoz sűrűbbre hígítsd.


Fehér babfőzelék Bazsalikommal

A fent leírt módszerrel rengetegféle növényi tejet elkészíthettek. Tudom, hogy jobb ha előtte áztatjuk a magokat, de én általában nem gondolkodom ezen előre. A legolcsóbb megoldás talán a zabtej, arra figyeljetek, hogy a zabra ne öntsetek forró vizet, mert attól undi nyálkás lesz, viszont rengeteg ételbe nagyon jól használható a zabtej sűrítőként. Ez itt egy szójatejes főzelék, amit egy 1 kanál lisztel elkevert tejjel sűrítettem. 5 perc alatt kész, én a babot sem áztatgatom, a konzervből kiöntve átöblítem szűrőben és tökéletes. Egy frissen szedett, illatos bazsalikom levél új értelmet ad ennek az ételnek.


Hamarosan itt folytatom a leírást a rakott ételekkel, szendvicskrémekkel és tésztaételekkel.


Addig is iratkozzatok fel Rendszeres olvasónak, az oldalsávon, ha érdekel benneteket a folytatás. Kérdezni kommentben, bejelentkezés nélkül is lehet. :) Megosztásokért, visszajelzésekért, mindig hálás vagyok.


Itt a folyatás! Elolvashatjátok külön bevezetővel itt>>>

Bemásolom ide is, hogy egyben alkosson, egy tartalmas, minden fogásra kiterjedő, húsmentes étel inspirációt. :)


Nyers, vegán spagetti cukkiniből. (fotót a Napfényes étteremben készítettem)

Ma ismét gyros témával indítunk, mert úgy érzem, nem fejtettem ki eléggé, ezt a szejtán helyett én inkább padlizsánt használok témát előzőleg. A búzahússal(szejtán) semmi baj, tényleg finom és olcsó, már ha valaki szeretné érezni a hús textúráját továbbra is. De ha valaki megkérdezi tőlem, minek van leginkább hús íze, arra csak azt tudom mondani, hogy a húsnak. Én azt mondom engedd el! Szabadulj meg az unalmas hús- rizs kombinációtól végre és próbálj ki valami sokkal izgalmasabbat. Annyi fantasztikus íz van a világon, hidd el, ez pont nem fog hiányozni. 

A szejtán gyros isteni, főleg eredeti gyros fűszerrel, de azért nem kell minden nap, minden ételbe ezzel "pótolni" a tetemet.

Az agyad az ízeket, ízélményekhez köti. A nyers hús, se nem finom, se nem jó illatú, ezt magadtól is tudod. A fűszerek és az elkészítési mód, meg a hozzá kötődő élményeid teszik finommá. Egy vásárban, egy árus azt mondta nekem egyszer; csukjam be a szemem, majd mondjam meg mit érzek, mikor az orrom elé tart valamit. A válaszom: szalonna; de mikor kinyitottam a szemem, csak egy füstölt fokhagymát láttam a kezében. Nem csalás, nem ámítás, próbáljátok ki bátran.

Padlizsán gyros, napraforgómag tejföllel.

Ugyan úgy készül, mint szejtánnal, csak most az olajjal összekevert gyros fűszerbe, a felkockázott padlizsánt forgattam. A magtejfölhöz csak napraforgó magot (vagy amit a pénztárcád bír, pl:kesudió is lehet, de ez a legolcsóbb) kell leturmixolni vízzel és egy kis ecettel/ citromlével, meg fűszerekkel. 
Ezt aztán olyan szósznak ízesíted, amilyennek csak szeretnéd.

A fenti képen láthattok egy kis alapanyag összeállítást, amiről szólnék pár szót. Egy fantasztikus török boltban (Blahához közel, a Népszínház utcában) vettem a fűszereket és a tortillát/ pitát is, ami csak a gyomorforgatóan undorító (halal) húspultja miatt nem érdemel külön cikket, de a fűszerszentélynek is beillő, teljesen elkülönített szoba, azért megér pár sortMagad mérheted ki hatalmas tálakból a fűszereket, fokhagymaport (ami csak a fokhagyma szárítva és őrölve, végre só nélkül), paprikát, fűszerkeverékeket, római köményt meg mindenféle gabonákat (köles, bulgur, kuszkusz), magokat és az akár szappan díszítésre is alkalmas, olyan szemet gyönyörködtető szárított teákat is (pl: menta, rózsa, hibiszkusz).

A választék hatalmas, és zöldség pult is van.
Rakott padlizsán 


Ha már padlizsános recepteknél tartunk, ezt se hagyjátok majd ki, ha szezonja lesz. A bulgur nagy kedvenc lett nálunk, az unalmas rizs helyett mindenképp érdemes kipróbálni, már csak azért is, mert nagyon gyorsan megfő. Egyébként minden rakott étel titka, hogy teljesen ki kell hűteni, majd újramelegíteni, ekkor már tökéletesen szeletelhető és nem esik szét, pl. a lasagne sem.

A szószt ezúttal szójatej és napraforgómag keverékéből, fokhagymásan, sörélesztő pehellyel (sajtos íz) turbózva készítettem.

Ha már a lasagnenél tartunk, régebben már tettem fel sütőtökös lasagna  receptet a blogra. Sörélesztő pehellyel ezt is lehet turbózni. 

Recept>>>
Rakott brokkoli, kókusz baconnel 

Igazi klasszikus rizsből rakott ételt csinálni. Pörkölt alap, ha igény van rá, esetleg füstölt sóval ízesítve. Persze ebbe is lehet szejtánt vagy meg tofut is tenni, de én egyszerűen, a puhára főzött felkockázott, brokkoli szárat keverem a pörkölt alapos rizsbe. A tetejére mehetnek a brokkoli vagy karfiol rózsák és valami szósz (magtejföl, szójajoghurt, zab, vagy rizstejszín ízesítve). Sokan ilyenkor azt gondolják, hogy persze, ilyenek nincsenek egy átlagos, szegény ember konyhájában. De az enyémben meg nincs pl, kacsazsír. Annak az árából simán kijön egy 190Ft-os zabtejszín a tescoból, ha meg mégsem, akkor zabpehely 200Ft/ fél kg. Ebből 2 kanál+ víz és turmixol.:) Ez ember a szokásainak a rabja és mindentől tart eleinte, ami új, miközben észre sem veszi, hogy a megszokottan kosárba kerülő tojás, gyümölcsjoghurt, hús, milyen drágák. 


A kókusz bacon, nem az én találmányom, Steiner Kristófnak köszönhetjük. Kis szójaszósz, füstölt paprika, stb, de egyébként is nézzetek körül a receptjei között, nem győzöm hangsúlyozni. :)

Természetesen gombát is tehettek bele.
Brokkolis tészta

Ha túl sokat főztetek belőle, vagy nálatok sem fér a fagyasztóba semmi, sebaj. A brokkolit másnap már csak leturmixoljátok egy kis kesudióval (napraforgó is lehet vagy bármi más), egy kis főzővíz és sok fokhagyma kíséretében. Kis fűszerezés és kész a villámkaja.


Zabtejszínnel is csinálhatjátok, nem feltétlenül szükséges kesuból.

Kuszkuszos rakott káposzta

Főzni sem kell! Oké mondtam már, hogy én nem igénylem a húspótlást és egy idő után te sem fogod, ha csak nem ragaszkodsz hozzá fejben görcsösen, de persze ebbe is mehet szejtán. A kuszkuszt kikeverem petrezselyemmel, sóval és fokhagymaporral, majd leöntöm kétszeres forró vízzel. Lefedem, majd megpirítom a savanyú káposztát, tetejére zabtejszín egy kis citromlével, fűszerekkel. Mindez kb 10 perc és már ehetünk is.


Azt még nem is említettem, hogy imádom a leveseket, de az olyan egyértelmű, hogy nem emelem ki külön. Zöldségleves, borsóleves, krumplileves, nem is sorolom, egyértelműen nem kell egyfogásosra redukálni a húsmentes étkezést, ha már levest főzni, úgyis mindenki tud.

Zöldség leves.

Gulyás leves recept>>> A hamis gulyáshoz csinálsz egy pörkölt alapot. Jó nagy hagymát megpirítasz, lehúzod a tűzről és mehet bele a pirospaprika (én füstöltet használok, de nem fontos), aztán mehet a sárgarépa, zeller, fehérrépa kockákra vágva. Ha megpirult megy bele egy paradicsom, meg egy paprika felkockázva. Csak annyi vízzel szabad felönteni, hogy épp ellepje és mindig pótolni. Ha már megfőtt és sűrű, felöntöd vízzel és beleteszed a krumplit. Só, bors, kömény, vagy amit amúgy is szoktál gulyásba és kész.

Galuska leves>>> Daragaluska helyett én apró szemű zabpelyhet leturmixolok (egyben is hagyhatod, vagy vehetsz kész zablisztet) és összekeverem vízzel. Egy csipet kurkumával és sóval, galuska állagúra keverem.

Csicseriborsós zöldségleves, kuszkusszal.
Nyers gyümölcsleves anyanásszal és kókusztejjel. Konzerves, sűrű kókusztejet Lidl és Aldi is árul, 350Ft-ért.


Csülkös babaleves/ főzelék 6 perc alatt

Ha minden háziasszony eszébe jutna ez a trükk, biztosan nem áztatnának és főzögetnének, órákon át csülköt egy kis füstös ízhatásért a levesbe. A húsmentes étkezés nagy előnye a pénz spórolás mellett, az időspórolás. Már mutattam a villám fehér bab főzeléket, és akkor, említettem, hogy aki nem szándékozik szójatejet venni a boltban, az készítsen nyugodtan zabtejet hozzá. Most élesben is kipróbáltam, mivel a vaníliás szójatej jobban mutat a tejberizsbe, mint a bab mellett tette volna. 

Ez volt a szójatejes változat.
Azt garantálom, hogy senki ki nem szúrja, hogy nem ázott benne csülök, mert olyan füstös íze van a füstölt paprika, fokhagyma kombinációtól, hogy az már mesébe illő. A rántást a hagyományos módon készítettem, csak füstölt paprikával, majd beleöntöttem a lemosott konzerv babot és felöntöttem zabtejjel (2 kanál zab+ 1 csipet só+ 1 csipet cukor+ fél liter víz turmixolva). A gépből közvetlenül a lábosba öntöttem egy szűrőn át. Fokhagyma porral és sóval ízesítettem a főzeléket. levest is ugyan így készítem, csak hígabbra és ott előbb sárgarépát és fehérrépát pirítok, erre megy a liszt, paprika, zabtej. Ha megfőtt, akkor öntöm bele a babot, mivel az eleve teljesen puha.
Füstölt paprika és fokhagyma a titka.
Padlizsános lecsó

Gondolom ezen nincs mit magyarázni én pucolás nélkül félholdakra vágom a padlizsánt és füstölt paprikával fűszerezem a még érdekesebb ízhatás kedvéért. A paprika csumáját sem kell kivágnod, hisz ehető.


Paradicsomos gombóc

Ez megint nem nagy tudomány, mert profin tudok rizst "mátyósra" főzni. :D A pergős rizs lehet szétesne, de ez magától úgy összetapad, hogy még praktika sem kell hozzá, nemhogy tojás. Ha nagyon szét akarna esni, akkor lehet felfejleszteném töltött paprikává, mert akkor a paprika szépen összetartja. A paradicsom szószba belefőztem 2 szárzellert, de lehet egy darabka gumós változat is. Mikor megfőtt beleturmixoltam és beletettem a gombóccá gyúrt beízesített rizst. Ha jól emlékszem füstölt só is volt benne, de darált szóját is tehettek a gombócokba, majd legközelebb kipróbálom úgy, de így is mind elfogyott.


Gombapaprikás


Gondolom nem kell magyarázni. :) Ez itt kölessel készült, csak a változatosság kedvéért. Mindenféle gombakeveréket kipróbálhattok, nem kell itt sem a megszokottnál leragadni.



Padlizsános milánói

Már régebben feltettem a receptjét, a titok, hogy a lepirított padlizsánt meg kell szórni lisztel. Gombával vagy a nélkül is isteni.

Recept>>>
Kínai kaja

Erről is csak gyors említést teszek, mert mindent lehet hús nélkül készíteni. A török, meg indiai vonal persze jóval erősebb, tele alapból vegán és vegetáriánus receptekkel és gasztroblogokat is szép számmal találtok ezen irányzatokban, de a Kálvin téri tajvani kajáldában, potom pénzért kipróbálhatjátok ezt a vonalat is. Persze otthon is biztosan elkészíthető. A panírozástól meg nem kell félni, kis kukoricakeményítő vagy csicseriborsóliszt (de lehet sárgaborsóliszt is) vízzel, úgy tapaszt, mint a tojás. 

Édes-savanyú szejtán, rizstésztával. 96 Zen Étteremben készült a fotó.

Szendvicskrém szezámmagból

A tahinit (szezámkrém), egy hummusz (csicseriborsókrém) rajongónak sem kell bemutatni, de tudni kell, hogy külön is megállja a helyét. Elkészítése ennek sem nehéz, de bevallom én tahini néven kapható lepirított szezámpelyhet veszek, mert mikor magam pirítottam, mindig megégett és túl keserű lett, aztán meg nem volt elég jó az aprítóm a finomra darálásához. A lényeg, hogy kis olajjal, citromlével, fokhagymával, sóval összekevered a szezámmagot aprítóban, de én kis mozsárban csinálom, majd felhígítod vízzel. Persze a hummuszt eszetekbe ne jusson kihagyni, mert embert nem láttam még, aki ne imádta volna, és ha a tahini már megvan, akkor onnantól 1 perc csicseriborsó krémet készíteni.

Elég tartalmas reggeli lett, a maradék gyros fűszeres padlizsánnal.

Avokádókrém, vagyis guacamole

A legjobb benne, hogy mindig leértékelve veheted az avokádót, mert úgyis akkor jó, ha már elég puha. Villával is össze lehet nyomni, ha elég puha a paradicsom is.


Készíts hozza Salsat is. ;)
Itt van hozzá egy videó recept:
Én csak fokhagymát tettem bele, mert a többi hagymát nem szeretem nyersen.A paradicsom hámozást kihagytam és a citrommal is óvatosabban bántam, de ízlések és pofonok. Nekem petrezselyem, neki koriander, ebből is látszik, mennyire variálható ez a fantasztikus krém.


Olívabogyókrém

Alapjáraton magos olívabogyó párti vagyok, de krémhez egy kis csomag magozatlan változat kell. Ez sem bonyolult recept mindent ízlés szerint lehet variálni. 2 kanál olívaolaj, citromlé, kapribogyó, petrezselyem, kevés só és bors mehet a 100g olívához. Aprítóba vagy mozsárba pépesítsd kicsit és már mehet is a pirítósra. Aszalt paradicsommal tálaltam, mert maradt még egy kevés a tavalyi szárításból. Paprikával vagy fokhagymával töltött bogyó is megteszi, úgy még kevesebb ízesítést igényel. :)


Kölespástétom pirítóssal

Ezt ilyen néven vettem por alakban, csak fel kell főzni vízzel és ízesíteni. Ha épp nincs otthon semmi reggelinek való, akkor jól jön. De számtalan növényi pástétomot lehet készíteni, a padlizsánkrémet is mindenképp próbáljátok ki. Igaz ott előre meg kell sütni a padlizsánt, de megéri.


Kőrözött

A megszokott fűszerezésen ne változtattam, csak túró helyett, morzsolt natúr tofut használok. Lazítani zabtejszínnel vagy szójajoghurttal is lehet.

Nem, nincs bajom a tofuval. A gmo szójával táplált állatok húsa szerintem aggasztóbb.

Pizza gomba nélkül

Ha már feltétekről beszélünk, a pizza nem maradhat ki a felsorolásból, mert erre aztán bármit rápakolhatunk. Nincs bajom a gombával, de a fantáziátlanság bosszant. Cukkini, padlizsán, articsóka, rukkola, paradicsom, csicseriborsó, lila hagyma, póréhagyma, szárított paradicsom, brokkoli... Most komolyan csak a kukorica, gomba kombináció jut az emberek eszébe? 

Sütőtökös, szárított paradicsomos, cukkinis pizza.




Nem vagyok egy nagy sajt párti, gondolom észre vettétek Ha vendégek jönnek sörélesztőpehellyel turmixolt kukoricás "sajtszósz" teszek a pizzára.
A szósz pedig nem csak paradicsomos lehet, bár azt mindenki szereti, de kenhetsz rá hummuszt vagy bármilyen növényi pástétomot. Nincsenek szabályok, engedd szabadjára a fantáziád.


Pizzatészta


Ez eredeti olasz pizzatésztában, nincs semmi állati eredetű, így tökéletesen vegán.


Receptet itt találtok hozzá>>>

Sütiiii

Én aztán nem sokat sütök, de ettől még nagyon édes szájú vagyok. Csak inspirációnap pár kép, mert sütit sütni sem lehetetlen, de az internet úgyis tele a nyers vegán sütikkel, úgyhogy nem lesz nehéz receptet találni.
Cosmos étterem rakott palacsinta és ha jól emlékszem répatorta.

Napfényes étterem somlói és túrógombóc. Alig bírtuk megenni, akkora adag.

Kókuszvaj alapú fagyi az Aldiból. Nagyon finom, bár olcsónak nem mondanám, azért a cukrászdáknál nem drágább.

Tejberizs


Vaníliás szójatejből (Aldi- 400Ft), garantáltan sikert arat a tejberizs és a tejbedara(tejbegríz) is. Persze kókusztejből is isteni lesz (2 kanál kókuszreszelék+ fél liter langyos víz turmixolva), szerintem tejberizshez még szűrőn átönteni sem feltétlenül kell, mit árt egy kis kókusz az édességbe? A tejberizs titka egyébként is keményítős rizs, ezért főzöm én rizottó rizsből, sokat kavargatva, de bizonyára lehet csalni a krémességgel, egy kis étkezési keményítő hozzáadásával is. 



Szörbet vagy házi fagyi

A szörbet egy eredendően tejmentes hideg desszert, ezért ha így keresel rá majd a nyári kánikulában, biztosan találsz egy rakás receptet. A bajom vele nekem csak annyi, hogy ezt időközönként a fagyasztóból kivéve kapargatni kell, mert ha nem teszed, akkor nyalhatod a jégszilánkokat. Ezért én túljárva a szörbet eszén, lefagyasztottam pár szőlőszemet, meg hámozott banánt, majd mikor kedvem támadt nassolni, ezekből vettem elő. Mikor kicsit már felengedtek, egy kevés rizstejszínnel meglocsolva aprítóba tettem őket, és már kész is a villám fagyi. Ha nem fogy el sebaj, maximum joghurt lesz belőle a hűtőben, de erre még nem volt példa.


Ennyi remélem elég lesz inspirációnak, mert ez nem egy vegán gasztroblog. A bejegyzés célja inkább csak az, hogy az emberek ne gondolja már azt, hogy aki nem eszik húst, az salátán él, főleg, hogy én nem is igazán vagyok oda a salátáért. A változatos étrend pedig nem a húsevők kiváltsága, sőt sosem láttam még olyan állandóságot, mint egy átlag predán tányérján. 

A másik nagy tévhit, a köret evés magában, az főleg nem az én világom. Ha egy étterem csak annyira képes, hogy körettel, vagy rántott gombával kínáljon, az nem érdemli meg a pénzem, mert rántott húst, sült krumplival, otthon is mindennap lehet enni, és egy betanított 5 éves is simán megcsinálja. Remélem kedvet kaptatok és kipróbáljátok a húsmentességet, sőt a teljesen növényi étrendet is, mert csak nyerhettek vele.

A következő recept ígérem, most már egy újabb tudatos Szappansüti recept lesz>>>
Tudom ez nagyon hosszú lett, de legalább látjátok, hogy van mit enni bőven növényi étrenden. <3
Ha tetszett a bejegyzés, iratkozzatok fel oldalt, a "Feliratkozás a webhelyre" gombra kattintva. 

Még több receptért és ételfotóért kövessetek Pinteresten>>>


Még több inspirációért csatlakozzatok Facebookon>>>

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Keresés ebben a blogban

További bejegyzések