Hagyományos Vegán Húsvét- Ünnepi menü

Volt, hogy vegánként ki akartam hagyni a húsvétot, nyilván a jellege nem igazán passzol az életembe és mivel vallásos nem vagyok, így ez számomra nem okozna problémát. Főzőcskézni, ünnepelni viszont szeretek, enni meg mindenképp kell valamit, így végül a fél családi asztal vegán finomságokkal telik meg. Hús, tejtermék és tojás nélkül is szuper ünnepi fogásokat lehet összehozni, most megmutatom mi készül nálunk az ünnepi asztalra.


Ez az ünnep nálunk mindig a reggeliről szólt. A forró kakaó és az édes kalács a sós ételek mellé, ettől nem is szándékozok eltérni. A kedvencem a kalács helyett sütött gyümölcskenyér, amit biztosan készítek még, a kuglóf forma igazán megadta az ünnepi jellegét. A szójatejes kakaó tökéletesen helyt áll vegán tejszínnel is. Készítettem töltött zöldségtekercseket, veganézes kukoricát, medvehagymás krumplisalátát és tofutojáskrémet a rengeteg friss zöldség és kalács mellé. Könnyű, tavaszias ebédet, majd desszertnek sütöttem vegán túrótortát és készült egy kávészelet is. Remélem hasznos lesz ez a bejegyzés számotokra. Ti is osszátok meg kommentben a vegán húsvéti ételeiket, ha szeretnétek.

Természetesen idén is minden tejmentes, tojásmentes, húsmentes és vegán. 🐷🐾🐰


Kalács és vegán sonka

A két főatrakció nálunk sem hiányzott az asztalról, mert szerettem őket. A szójasonkát vettem, mivel régen sem én készítettem és több helyen kapható már szójás, vagy búzahúsos változat is, gyakorlatilag ugyan az a pác adja az ízét, de nem mindenkinél kötelező eleme az ünnepi asztalnak. A lényeg, hogy ezért nem kellett bántani állatokat, aki szeretne ilyet az be tudja szerezni. Arra figyeljetek, hogy sok torma tejszármazékot tartalmaz, olvassátok el az összetevőket választás előtt, ha azt ennétek a sonkához.





Egyértelműen a fonott kalács a húsvéti reggelik főszereplője. 🐰 Sőt gyerekkori emlékeimből idézve, mindig csak ezt az egy részét szerettem ennek az ünnepnek, a kalácsot, habos kakaóval reggelit. 🥞Sajnálom is, hogy csak ilyenkor állok neki sütögetni, a receptet jó szívvel ajánlom mindenkinek, mert nagyon finom.

Vegán Fonott kalács:
- 50dkg liszt
- 60g cukor
- 1 mk só
- 15 dkg margarin (tejszármazék mentes)
- 2dl növényi tejszín (én Meggle Decort használtam, úgyis van otthon ilyenkor a tejszínhabos kakóhoz)
- 1dl növényi tej (én szójatejet használtam)
- 2 dkg élesztő

Minden legyen szoba hőmérsékletű. A tálba mérjük a lisztet, elkeverjük a sóval és a cukorral, rámorzsoljuk a margarint. A közepébe mélyedést készítünk, ide öntjük a tejszínt és a tejet. Végül rámorzsoljuk a friss élesztőt.
Összegyúrjuk, dagasztjuk, fél órát kelesztjük, utána 3 részre osztjuk, összefonjuk, újra megkelesztjük, lekenjük Meggle Decorral a tetejét és 30 perc alatt 170°C-os sütőben megsütjük. Nem olyan bonyolult, mint ahogy hangzik, érdemes megsütni. 


Majonézes Saláták

Húsvétkor nálunk a friss zöldségek és a retek mellé mindig kerül majonézes saláta, ezt elég könnyű veganizálni, de azért álljon itt ez is egy ötletként.

Tojássaláta tofuból, medvehagymás krumpli és veganézes kukorica a kedvenceink. Az arany "tojásokat" ajándékba kaptam, ha engem kérdeztek nincs is klasszabb felnőtt csokitojás a bonbonmeggynél. 


Öntet:
Ez egységes, így egyszerre kevertem ki. 
- Aldis tojásmentes majonéz (korábban tettem fel házi veganéz receptet, ha kell valakinek, de én nem pöcsölök már ilyenekkel) 
- szójajoghurt (én natúr alprot használtam, mert úgyis tennék cukrot az öntetbe és ez volt akciós, de natúr joyát, vagy Dr Oetker növényi tejfölt is használhattok)
- 1 kanál mustár
- só, bors
- citromlé (ha még állítanátok az ízén)


Innen osszátok szét az alapot és lehet tovább ízesíteni, attól függően, h mi lesz belőle.


Tofutojássaláta:

- fél szárzellert nagyon apróra kockáztam
- 2 szál újhagyma vagy egy darabka póréhagyma
- tofu (én a Lidlből vettem szójaszószosat, de natúr is jó/ pálinkás pohárral szúrtam ki karikára, de kockázva is ugyan olyan finom  )
- kénes só (ettől brutál tojás íze lesz, de én sosem rajongtam érte, így kihagyom, tojásimádók viszont tegyék bele)
- a fenti öntetbe keverem ezeket és mehet a hűtőbe




Vegán medvehagymás krumplisaláta:

- héjában főtt, kockázott krumpli
- medvehagyma apróra szeletelve
- a fenti öntet és egy éjszaka pihenés kell még neki (extra só is kelleni fog a krumpli miatt)
- tálalás előtt lesózott lila hagymával díszítem

Majonézes kukorica:

- lemosom a konzerv kukoricát (de a fagyasztott is jó, csak azt előtte megfőzöm)
- 1 csomag aprított petrezselyem
- a fenti öntet (ebbe plusz borsot még teszek)


Töltött zöldségtekercsek 
Hogy virág vagy nyuszi formát rakosgattok ki, vagy egyből a szátokba pakoljátok az lényegtelen, így ünnepibb, de üvegtálba is sorakoztathatjátok, mindenképp nagyon fincsi, olcsó és egyszerű. 


"Sajtkrémet" vagyis tofukrémet egy botmixer segítségével pillanatok alatt összehozhattok.

- fél blokk natúr tofu
- 1 evőkanál sörélesztőpehely
- só
- citromlé ízlés szerint
- vízzel vagy szójajoghurttal hígítható, ha nem viszi a gép, de ha túltoljátok kifolyik a tekercsből és egy nagy letaposott virágoskert látványát fogja nyújtani.


Füstölt változat:

- fél blokk füstölt tofu (Lunter)
- só
- citromlé, víz
- fokhagyma, de én most medvehagymát használtam

Pár órára beteszem a hűtőbe, ott a szétturmixolt tofu szépen összeáll krémmé és csodásan tölthető. Szilárdulni fog valamennyit, de ha túlhígítottad ne várj csodát, akkor turmixolj hozzá plusz tofut, vagy Dr Oetker vegán tejfölt.
Többször is elkészítettem, volt, hogy körözöttel töltöttem és vegán zöldfűszeres "sajtkrémmel", ami gyakorlatilag, sűrű szűrőben, egy éjszakán át lecsöpögtetett szójajoghurt volt zöldfűszerekkel.


Tofukörözött:
- 1 blokk natúr vagy füstölt tofu morzsolva
- 1 Dr Oetker vegán tejföl
- só, örölt kömény
- fél fej nagyon apróra kockázott hagyma
- fél citrom leve


Répát és cukkinit zöldséghámozóval vékonyra szeltem. A felét grilltepsiben megpirított csíkosra, a másik része nyers volt, ez ízlés kérdése, nekem mindkét változat ízlik. Jégcsap retekből is szeltem, azt csak besóztam, hogy megpuhuljon és tekerhető legyen. Nagyon fincsi, de mivel imádom a tofut, akár elfogultnak is nyilváníthattok a témában...egyszer érdemes kipróbálni (én a fele krémet kikanalazom töltés közben). XD


Kalács helyett van, hogy gofrit és gyümölcskenyeret sütök. A gyümikenyér kuglófformába került és nem csak jól nézett ki, de nagyon omlós, de nagyon finom is. 

- 2 csésze liszt
- 1 csésze cukor
- 1 csomag sütőpor
- csipet só
- egy darabka reszelt gyömbér (de tőlem fahéj is lehet)

Ezt összekever és jöhet a nedves rész:

- fél csésze olaj
- 1 narancsos alpro szójajoghurt (kiegészítettem 1 csészére vízzel), de ha nincs joghurt akkor 1 csésze növényi tej vagy narancslé is megteszi
- 1 csésze aszalt gyümi és csonthéjas keverék darabolva
- 1 dobozka kandírozott narancs (Aldiban és Lidlben kapható)



Összeöntöm a száraz és nedves részt, de éppen csak összeforgatom egy villával, így omlós marad. Beöntöm a formába és közepes lángon 30 percig sütöm.

Tetejére a hagyományos citromlével elkevert porcukor máz került és pirított mogyival szórtam meg. Imádtam, ezt tényleg ki kell próbálnotok. 



Ebédre valami könnyű tavaszváró
Töltött gomba/ Sült retek/ Roppantott krumpli és Bordáskel (pak choy)

Töltött gomba:
A gombákat hámoztam, kiszedtem a tönkjüket, sóztam, borsoztam és belehelyezgettem őket egy tepsibe, ahol belekanalaztam a tölteléket. 
Töltelék:
- 1 nagy fej vöröshagymát olajon megpirítok
- 1 répa lereszelve
- 1 kisebb cukkini apróra kockázva
- só, bors, egyéb fűszer, amit szerettek
- végül belekevertem egy nagy csokor aprított, friss petrezselymet

A töltelék tetejére kanalaztam a korábban készített "sajtkrémből". (szójajoghurtot csepegtettem le egy szűrőben és összekevertem sóval és aprított snidlinggel), de vegán sajtot is reszelhettek rá.

Sült retek:
- megmostam, levelét leszedtem
- só, bors, citromlé, olaj keverékét öntöttem rá (sózzátok bátran különben vízízű lesz)
A retket és a gombát betoltam a sütőbe, míg sült elkészítettem a többit.

Roppantott krumpli:
Ezt nálunk mindenki imádja. A héjában főtt krumplit egy villával megroppantom, amitől darabokra esik. Jól megsózom és forró olajban kisütöm. Lehet bő olajban is, de én 2-3 cl olajat öntök a serpenyőbe és átsütöm minden oldalán a krumplidarabkákat.

Pak Choy/ Bordáskel:
Ezt a salátára emlékeztető zöldséget ilyenkor minden boltban kapni. Gyorsan elkészül. Én 4 cikkre szoktam vágni, de ha kisebbek elég csak elfelezni őket sütés előtt.
-szezámolajat melegítek / de bármilyen olaj megfelel
- 2-3 gerezd aprított fokhagyma
- kevés szójaszósz
-mehet bele a megmosott kel
Kicsit lefedem, hogy átpuhuljon, utána pedig fedő nélkül szép barnára pirítom és a pirítás vége felé megszórom szezámmaggal.
Egyszerű, olcsó, színes, nagyon finom, úgyhogy nincs kifogás, készítsétek el. 


Bounty csoki mousse, avagy a legfincsibb vegán csokihab, amit valaha ettem. 

Egy leszűrt fehérbab konzerv, vagy csicseri konzerv megmarad leve kell a csokihabhoz. Ezt nevezik egyébként aqafabának és kemény habbá verhető a tojásfehérjéhez hasonlóan. Konzerv gyűlölők használhatják a saját főzésből maradt főzővizet, de az macera, mert vissza kell forralgatni sűrűre.

Recept:
- 1 konzerv leve (én az Aldiban kapható nagy kiszerelésűt használom)
- 3 kanál porcukorral kemény habbá verve (csak eritrit volt itthon, szóval azzal is működik)

- 3 sor étcsoki
- 1 kanál kakaópor
- 1 evőkanál konzerves kókusztejjel felolvasztva (ezt ki is hagyhatjátok, ha nem szeretitek a kókuszt, de nem lesz nagyon érezhető csak zsírosabb/krémesebb állaga lesz tőle)

Ha felolvadt a csoki, óvatosan lehet belekeverni a felvert habot.  Ha türelmetlenek vagytok összeesik az egész, akkor max bevágjátok a fagyóba fagyinak.  Na szóval ha türelmesen kevergetitek mehet cuki pohárkákba 1 éjszakára a hűtőbe és kész is.  Olcsó, nem kell hozzá sok minden, de óvatosan a kavargatással, tapasztalatból mondom. 


Kókuszos- Citromos Túrótorta

Én sajttortát akartam készíteni tofuból, de az nem jött össze, viszont csodás túrótorta íze lett. Süssétek meg, imádni fogjátok, feltéve, ha szeretitek a túrót, meg a kókuszt, de kókusz utálók (ha léteznek) azt ki is hagyhatják. 

1. Készítsetek egy sűrű főzött krémet:
- 1 vaníliás pudingport főzzetek meg
- 2 dl szójatej (vagy más növényi tej)

Várjátok meg míg teljesen kihűl a puding, különben összekapja a krémet és csomós lesz.

2. Addig habosra keverjetek ki kézi robottal, de alacsony fokozaton:
- fél kocka margarint (én negyed kocka tejmentes margarint és negyed kókuszkonzervet használtam)
- 8 evőkanál porcukor (lelkiismeretetek szerint púpozzátok a kanalat  )

3. Jöhet a túrós krém, amit botmixeljetek össze:
- fél kocka natúr tofu 
- 1 bio citrom leve és héja (ha kezelt a citrom héja, ne reszeld bele)
- 1 evőkanál sörélesztőpehely (elhagyható)
- ha nem viszi a gép kevés szójajoghurtot tegyetek hozzá
- 3 kanál kókuszreszelék (ha szeretitek)

Ha a puding kihűlt keverjetek hozzá robotgéppel mindent, a margarinos krémet és a tofus részt is. Kóstoljátok meg, ha kell még cukor vagy citromlé, akkor most lehet ízlésre formálni a krémet.

Kenjétek meg vele egy kettévágott tojásmentes piskótát, vonjátok be, majd a szélét díszítsétek kókuszreszelékkel. Másnapra szépen szeletelhető kókuszos túrótortátok lesz. 


Tej és tojásmentes piskóta a szokásos:

- 20 dkg liszt
- 8 dkg cukor
- 1 cs. vaníliás cukor 
- 1 zacskó sütőpor
- 1 kk szódabikarbóna
- csipet só

- 1 citrom leve
- 2 dl langyos növényi tej
- 1,5 dl napraforgóolaj

Szárazat kikeverem, hozzáöntöm a nedves összetevőket, 180°C 30perc és már kész is. 


Kávészelet csokis piskótával

Krém:
Most is főzött krémet készítettem, csak habzsákból nyomtam a piskóta tetejére. 
- 1 cs vaníliás pudingpor
- 4 dl szójatej (vagy más növényi tej)
Megfőz és kihűt teljesen.
- 20dkg margarin
- 15dkg porcukor
- 1 evőkanál őrölt kávé
Habosra keverem és a kihűlt pudinghoz öntöm. Megkenem a piskótát, a maradékot beteszem a habzsákba és kidíszítem vele a sütit. Az oldalát pirított, aprított mogyoróval szórtam meg.
Tej és tojásmentes csokis piskóta:
- 30dkg liszt
- 10 dkg cukor
- 1 cs sütőpor
- 3 evőkanál holland kakaó
- csipet só
- 2 dl víz
- 1,5 dl szójatej
- 0,75 olaj
Száraz összekever, nedves hozzáönt, 20X30cm tepsi, előmelegített sütő, közepes lángon 20 perc.



Vegán Gofri a Szülinapomra

- fél kocka margarin (tejszármazékmentes)
- 8 evőkanál porcukor (lelkiismeretekre bízom, mennyire púpozzátok meg  )
- 1 bio citrom leve és héja (ha kezelt héjú, akkor ne reszeljétek bele)
- 1 csomag vaníliás cukor
Ezt habverővel keverjétek ki és fokozatosan adagoljatok hozzá:
- 12 evőkanál liszt
- 3 evőkanál étkezési keményítő
- 3 dl szójatej (vagy más növényi tej)
- 1 csomag sütőpor

Én nem olajoztam ki a sütőt, mert az enyémbe nem ragad bele egyáltalán (Lidlből van). Ez egy puha gofritészta, az alja enyhén ropogós, nekünk nagyon ízlik. Ha szeretnétek csipet kurkumát tegyetek bele a színe végett.

Öntet:
A pudingport csak 4 dl növényi tejben főztem, hogy ne legyen folyós a krém. A feltét ezúttal szójatejes csokipuding, vegán mogyorókrém, mogyoróvaj és karamellszirup, szójatejes vaníliapuding és eper.<3

Badacsony- Remélem idén is ilyen csodás teraszon reggelizős idő lesz.


Idén húsvét hétfőre esik a szülinapom, a gofri pedig tökéletes vegán szülinapi reggeli. De ami ennél sokkal fontosabb, hogy ez a nap a Föld Napja is, amit minden évben április 22-én szerveznek, az üzenete természetesen egész évre szól. A veganizmus egy állatjogi mozgalom, de az én életemnek szerves részévé vált a környezetvédelem, ezért ez a nap is közel áll a szívemhez. 
29 éves leszek.


A Föld napja mára a legnagyobb önszerveződő, környezeti megmozdulás Magyarországon. 
Cselekvő ünnep, amely mindnyájunk jövőjéről szól. A növényi étrend pedig egy hatalmas előrelépés az ökolábnyomotok csökkentésében és remélem sikerült megmutatnom, hogy még  ezt a húsos ünnepet is simán lehet veganizálni.

:)
dd

Ez idei Húsvéti finomságokat Facebokkon és Instagramon fogjátok először látni, így, ha kíváncsiak vagytok rá, kövessetek ezeken a platformokon is. Ha pedig megmutatnátok mit hozott idén a vegán nyuszi, azt a csoportban megtehetitek.

1 megjegyzés:

Keresés ebben a blogban

További bejegyzések