Szódabikarbónás dísz dekoráció

Ma egy nagyon egyszerű, de gyönyörű, olcsó és környezet kímélő karácsonyi díszt mutatok Nektek. Itt a már beígért szódabikarbóna dísz receptje, a plusz segítséggel, hisz elmondom a személyes tapasztalataimat is, ennek az elvileg pofon egyszerű gyurmának az elkészítéséről.


Jól néz ki, bárki el tudja készíteni és olcsó, így egyértelmű volt, hogy ki fogom próbálni.

Recept:

- 400 ml szódabikarbóna
- 200 ml keményítő (a lényeg, hogy fehér legyen)
- 250 ml víz

Én mindent digitális, konyhai mérlegen mértem, annyira biztos akartam lenni az arányokban, hisz olvastam ez a titka a jó gyurmának (440g szódabikarbóna, 100g keményítő, 240g víz). Természetesen bögrében is kimérhető. 2 egység szódabikarbóna, 1 egység keményítő, 1+1/4 egység víz az arány.

Elkészítés

A hozzávalókat önts lábosba és takarék lángon, kevergetve, főzd krumplipüré állagúra. Amint szépen összeállt, a fakanál segítségével tedd a meleg masszát egy műanyag tároló dobozba, majd tedd rá a tetejét, hogy nem tudjon kérgesre száradni a külseje. Ha teljesen kihűlt a dobozban, a felét vedd ki, gyúrd át, kevés keményítőn nyújtsd ki, majd szaggasd a neked tetsző formára. 









A kész darabokat tedd sütőpapírra, majd egy szívószál segítségével csinálj lyukat az akasztónak a formában. Lehetőleg ne túl a szélére, hisz ennek a kis résznek kell majd tartani az egész díszt, de a forma úgyis adja majd magát.


Szárítás

Azt már előre tudtam, hogy a lakásban lévő magas páratartalom miatt, gondok lesznek a szárítással. A díszek kiszárítása, a legkörülményesebb az egész folyamatban. Lehet sütőben is szárítani, nagyon alacsony hőfokon, de gázsütőbe ez valószínűleg lehetetlen. Mivel a sütős rásegítés már szappan öntésnél sem jött be, így villany sütő híján más megoldás után kellett néznem. 1-2 nap alatt elvileg a levegőn is kiszárad. A titok, hogy forgatni kell, mivel száradásnál felkunkorodhatnak a szélek. Ezért sem tenném sütőbe, ha csak nem tudnám lesúlyozni valamivel. Én hagytam, hadd száradjon ki a levegőn, így talán a legkíméletesebb és később kevésbé törékeny díszt kapunk ezzel a módszerrel. Igen ám, de a magas páratartalom miatt, ez nálunk sosem száradt volna ki sajnos. Ilyenkor lehet kicsit a fűtőtest közelébe tolni, de akkor meg jön a felkunkorodás. Én sütőpapírra fektettem a kész díszeket és rájuk tettem a gáztepsit. Így nehezen száradt és sajnos több el is tört, mikor megpróbáltam felszedni vagy felakasztani. Legközelebb talán a fűtés közelében szárítást párosítom a gyakori forgatással, csak ugye ez éjjel nem megvalósítható, így talán egy délelőtti gyurmázás a megoldás. 


Díszítés

A szódás díszek elvileg gyönyörűen csillognak. Elvileg! Az tanúsíthatom, hogy nem minden szódabikarbóna csillog. Én egyszerű háztartásit vettem, a praktikus fél kilós kiszerelése miatt, de elvileg, amit patikában kapni, az csillog is. De kinek van ideje és kedve patikában kuncsorog, mert nem mindenhol adják ki, akkor is csak kis mennyiségben, így vissza kell érte járni többször. Amelyik szódabikarbóna nem csillog a csomagolásban, az a főzés után sem fog, így megelőzve a csalódást egyúttal beszereztem egy hófehér, mini csillámos, műkörmös zselébe való csillámport (kb 200Ft). Belekeverve sok kéne belőle a csillogáshoz, de én egyszerűen belenyúltam az ujjammal és végigtapicskoltam a csillámos kezemmel a díszek felületét, rögtön kiszúrás után, ahol csillogósat akartam. 


Ezen kívül díszítettem levendula virággal, mert az mindig van itthon, és sodrófával, egy mozdulattal a masszába varázsolható. Díszítettem pár rózsabimbóval, több fajta kiszúróval, és kézzel készült alakzatokkal. Engedd szabadjára a fantáziád. A nagyom részletes kiszúrók persze meg tudják bosszulni magukat, hisz a massza tapad. Én masnit választottam, mert az megy az ajándékozás gondolatához, így karácsonykor, mégis egész évben használható akár sütésre is később a kiszúró. Kissé részletes így papacselős munka. Az egyszerű szív kiszúró mindig beválik és könnyű vele dolgozni, akár csak a sima kör alakúval. Sodorhatsz bele csipke terítőt, ami szép nyomot hagy és különlegessé teszi, még a legegyszerűbb pohárral kiszaggatott kör alakú formát is. Nyomhatsz bele fenyő ágat vagy bármilyen növényt, ami szép nyomot hagy a masszában.


Felfüggesztés

Bármilyen vékonyabb madzag, spárga, szép fonal, vékony csipke, drót megfelelő lehet a feladatra. Én a hófehér színnél maradva, fehér angyalhaj szálakra fűztem az elkészült díszeket. Végül egy természetes anyagból készült, sodort, natúr színű madzagot celluxoztam a falra és erre fűztem az elkészült, kiszáradt formákat, és még pár, nekem tetsző, anyagból készült díszt is, hogy na legyen túl hand made hatása az egésznek. Végül két igazi fenyő ággal takartam el a vastagon celluxozott végeket. Persze két szeggel ez stabilabban megoldható, ha valakinek erre van lehetősége.


Végül még is nagyon megkedveltem, a nagyjából épen maradt díszekből készült, egyedi fűzért a falon. Azt nem mondanám, hogy kibírnák épségben jövő karácsonyig egy papírdobozban, így maradnak, míg meg nem unom őket nézni. Egyébként is szándékosan kerültem a karácsonyfa, hópihe tematikát, hogy az ünnepek után is szép téli dekorációként szolgáljon majd a fűzért alkotó, hangulatos díszek látványa.


Szódabikarbóna újragyúrva

Azóta készítettem egy újabb adag szódás díszt, így ha még nem készültetek el vele, megosztom veletek a titkot, amitől tökéletes lesz. Kézenfekvő, mégsem gondoltam rá elsőre. 


A jó tésztának állni kell! És valóban, egy napot pihentettem a hűtőbe szorosan lefóliázva, természetesen miután szobahőmérsékleten bebugyolálva hagytam kihűlni. Másnap mindenféle keményítő nélkül tökéletesen lehetett nyújtani. Nem ragadt, nem törik száradás után és még gyorsabban is szárad. Próbáljátok ki. ;)



Ti kipróbáljátok, ezt a nagyon egyszerű, akár karácsonyfadíszként is használható DIY tippet? Ha kedvet kaptatok, irány beszerezni a kellékeket és indulhat is a móka.

 

Ha kérdésetek van kommenteljetek nyugodtan, nem kell bejelentkezni hozzá. Ha szeretnétek értesülni a többi tudatos DIY tippről is , iratkozzatok fel rendszeres olvasónak, az oldalon bal fent. 


1 megjegyzés:

Keresés ebben a blogban

További bejegyzések